gallery/hostaan_logo

Kotisivut ja sähköposti

ovat kuolleet - eläköön kotisivut ja sähköposti

 

1.9.2019

 

Parin vuosikymmenen aikana yrittäjänä tällä alalla toimiessani olen saanut nähdä Internetin eri palveluiden kehittymisen marginaalisen käyttäjäkunnan harrastuksesta koko kansan työ- ja viihdevälineiksi. 2000-luvun alussa käyttämäni keskustelufoorumit, IRC-kanavat ja RSS-syötteet ovat tuntuvat tänä päivänä korvautuneen sosiaalisen median kanavilla ja keskusteluilla sekä mobiilisovelluksilla.

 

Sähköpostit ja kotisivut vaikuttavat kuitenkin pitävän pintansa. Sähköpostia ei voi korvata chatilla eikä omia kotisivuja yksinomaan Facebook- tai Instagram-sivulla. Näin toki joku voi yrittää, mutta huomaa tarvitsevansa sähköpostia viimeistään yrittäessään rekisteröityä uuteen palveluun, joka vaatii vahvistuksen sähköpostitse. Tai huomaa kaipaavansa omia kotisivuja silloin, kun haluaa itse kontrolloida tuottamansa sisällön vapaata näkyvyyttä kaikille, eikä jättää päätöstä tästä multikansallisen media-alustan algoritmin tehtäväksi.

 

Oma henkilökohtainen tai oman yrityksen sähköposti, joka vieläpä perustuu loppuosaltaan omaan domainnimeen, on sekä erinomainen viestintäväline mutta myös laatumielikuvien herättäjä. Mietipä itse miten uskottavana pidät asiakasyrityksen tarjousta, joka saapuu osoitteesta masab_mainio2@gmail.com kuin vaikkapa osoitetta matti.mainio@matinyritys.fi käyttäen?

 

Laadukkaat, omalla verkkotunnuksella osoitteesta www.matinyritys.fi avautuvat kotisivut, joiden sisällön päätät itse, ovat korvaamaton viestintäväline. Facebookin yhteisösivu ei voi omia www-sivuja korvata, mutta täydentää niitä. Puhumattakaan jos aiot perustaa kotisivuillesi verkkokaupan, jolloin levytilaan pitää pystyä asentamaan tätä varten kokonainen verkkokauppaohjelmisto.

 

Sekä omaan domainiin päättyvät sähköpostiosoitteet että omalla www-osoitteella avautuvat kotisivut edellyttävät myös omaa verkkotunnusta. Yleisin kotimainen verkkotunnus loppuu .fi-päätteeseen, mutta muita verkkotunnuspäätteitä on satoja, joista yleisimpinä .com, .net ja .eu. Oma verkkotunnus on henkilökohtainen tai yrityksesi identiteeetti verkossa - siksi on tärkeää, että se on rekisteröity luotettavan kumppanin kautta.

 

Huomaathan, että luotettava kumppani ei rekisteröi verkkotunnusta omiin nimiinsä, vaan aina asiakkaan nimellä, jolloin asiakas myös omistaa verkkotunnuksen itse.

 

PS. Tiedätkö muuten onko sinun verkkotunnuksesi rekisteröity nimiisi? Tarkista se helposti whois-rekisteristä vaikkapa kotisivuiltamme hakemalla verkkotunnusta ja klikkaamalla ”Näytä omistajatiedot”.

 

 

Juha Kouvalainen

Hostaan Oy

 

gallery/omakuva_400x400