Palvelumme uudistuivat: Uusi Hostaan.pro -työkalupakki sekä muutoksia paketeissamme

Palvellaksemme asiakkaitamme paremmin, olemme uudistaneet ja kehittäneet Hostaanin palveluita. WordPress-suunnittelijoille esittelemme uuden Hostaan.pro -palvelukokonaisuuden, kotisivukone uudistuu Hostaan.site -tuotteeksi ja esittelemme myös uudet DNS-hallintaan ja pelkkään sähköpostikäyttöön sopivat palvelukokonaisuudet. Lisäksi Google Workspace -palvelut ovat hyvin pian tilattavissa kauttamme. Uudistuksia on tehty myös WordPress-palveluihimme.

Hostaan.pro - uusi työkalupakki ammattilaisille

Uusi Hostaan.pro on erityisesti kotisivujen suunnittelijoille suunnattu työkalupakki, johon olemme koonneet WordPress-ammattilaisten työskentelyyn sopivat palvelumme. Pro-tuotenimen alta löydät jatkossa mm. uudistuneen Hostaan.dev -kehitysympäristömme, Hostaan.partners -kumppanuusohjelmamme sekä muut WordPress-ammattilaisten käyttöön sopivat tuotteemme.

Olitpa jo kotisivujen suunnittelua ammattimaisesti toteuttava kumppanimme, dev-kehittäjämme tai harkitset vasta näiden palveluiden käyttöönottoa, löydät uuden työkalupakin osoitteesta https://hostaan.pro

Dev + Pub on nyt Hostaan.dev

Olemme uudistaneet nyt myös Hostaan.dev WP-kehitysympäristöämme (aiemmin nimellä Dev + Pub). Kehittäjiltämme saamamme palautteen perusteella kehitysympäristön levytilat on koettu rajoittavan pieniksi. Tästä syystä uudistimmekin Dev-puolen paketteja ja nyt kaikki Dev-paketit sisältävät tuplamäärän levytilaa hintojen pysyessä samoina ja pienimmän dev-paketin ilmaisjakson noustessa 12 kk:een. Mikäli olet tähän mennessä käyttänyt kehitysympäristöä ainoastaan Develop-paketin avulla, muita muutoksia ei palvelussa kannaltasi tapahdu ja löydät kehitysympäristön osoitteesta https://hostaan.dev

Publish-paketit korvataan uusilla WP Lite-paketeilla

Kehitysympäristöjen yhteyteen tilatut Publish-lisäpalvelut muuttavat muotoaan ja sulautetaan Hostaan.partners -kumppanuusohjelmassa myytäviksi erillisiksi WP Lite-paketeiksi, joita voi jatkossa tilata myös suoraan omalle kehitysympäristötunnuksellaan keskitetyn Hostaan.management -hallinnan mahdollistamiseksi.

Syy muutokseen on turvallisuuden parantaminen. Publish-lisäosien avulla julkaistut sivut on ajettu pilvipalvelinympäristössämme aiemmin samalla jaetulla Dev + Pub -järjestelmäkäyttäjällä. Tämä ei ole tuotantosivuilla suositeltavaa, sillä tällaisessa mallissa eri WordPress-sivujen levytiloja ei eristetä toisistaan eri järjestelmäkäyttäjien omistamiksi, mikä voi altistaa haittaohjelman pääsemisen yhdellä kertaa useamman WordPress-asennuksen sisälle. Koska emme halua tinkiä asiakkaidemme tietoturvasta, uudistuksessa Publish-lisäosalla julkaistut WordPress-sivut siirtyvät kullakin Dev + Pub -asiakkaalla yksilöllisillä järjestelmäkäyttäjillä ajettaviksi palveluiksi, ja konvertoidaan kuluvan laskutuskauden loppuun mennessä omiksi, uusiksi WP Lite -paketeiksi.

Muutos tapahtuu täältä käsin automaattisesti, eikä tämä edellytä Dev + Pub -asiakkailtamme mitään toimia. Näet jatkossakin samat WordPress-tuotantosivut suoraan omalta Hostaan.dev -tunnukseltasi. Muutoksessa palveluiden laskutus kuitenkin muuttuu siten, että tukkuhintaiset Publish-paketit jäävät pois ja kukin julkaistu sivusto laskutetaan jatkossa erillisinä laskuina (tyypillisesti WP Lite-pakettina, elleivät resurssit vaadi suurempaa palvelua.)

Jos olet käyttänyt Publish-paketteja aiemmin asiakkaidesi webhotellipalveluiden tuottamiseen, voit jatkaa jatkossakin samaan tapaan kuin tähänkin asti ja läpilaskuttaa palveluista oman hinnastosi mukaisesti. Dev + Pub -ympäristössä olleiden WordPress-asennuksen keskimääräiset kokonaishinnat ovat paketista riippuen olleet luokkaa 4-5e/kk per asennettu WordPress. Mikäli kaikki Publish-resurssipakettiin kuuluvat sivut eivät ole olleet käytössä, kokonaishinta on voinut olla tätä korkeampikin.

Muutoksen jälkeen hinnoittelu muuttuu läpinäkyväksi ja ennustettavaksi, koska jatkossa laskutamme vain kustakin julkaistuista sivustoista (esim. WP Lite 5,98€/kk) etkä tarvitse maksaa Publish-tukkupaketin mahdollisesti käyttämättä jääneistä resursseista turhaan. Lisäksi jatkossa voit hyödyntää nyt myös Hostaan.partners -kumppanuusohjelmaamme suoraan omalle kehitystunnukselle tilatuissa palveluissa ja saada lisäksi uusista tilattavista palveluista 20% jälleenmyyntipalkkion.

Suuremmille digitoimistoille, joilla on ylläpidossaan useampia kymmeniä WordPress-sivustoja, suosittelemme entisen Dev + Pub:in vaihtoehtona Managed Cloud Agency -palveluamme. Tässä ratkaisussa digitoimiston omaan käyttöön voidaan avata kokonaan oma palvelin, jonka voi tuotteistaa oman brandinsa mukaiseksi. Lisätietoja Managed Cloud Agency -tuotteestamme löydät sivuiltamme https://hostaan.agency

Hostaan.site - uudistunut kotisivukone

Myös kotisivukone-lisäpalvelumme on nyt uudistunut. Suurin tekninen parannus liittyy editoriin, joka on nyt aiempaa monipuolisempi ja jolla responsiivisten sivujen rakentaminen tapahtuu jatkossa automaattisesti: Aiemmin kotisivukoneella luotujen sivujen teksti- ja kuvaelementit piti erikseen asemoida hankalasti neljään eri sivukokoon responsiivisten sivujen rakentamiseksi. Nyt tämä työvaihe poistuu ja sivut rakennetaan ilman eri työvaiheita responsiivisiksi.

Uusi Hostaan.site -kotisivukone konvertoi halutessasi vanhalla kotisivukoneella tehdyt sivut uudelle pohjalle automaattisesti. Seuraavan kerran avatessasi uuden kotisivukoneen voit päättää, haluatko siirtyä uuteen editorinäkymään. Voit vapaasti konvertoida sivut uudelle pohjalle, ja myös palata takaisin entiseen editorinäkymään, mikäli konvertointi ei onnistu haluamallasi tavalla (joissakin tapauksissa sivuston sisältöä ja ulkoasua voi joutua muokkaamaan käsin jonkin verran).

Uuden kotisivukoneen käyttöön löytyvät myös monipuoliset ohjeet tukisivuiltamme täältä.

Hostaan.site -kotisivukone on myös uudistunut paketeiltaan. Palvelu ei ole enää erikseen webhotellin yhteyteen tilattava lisäpalvelu, vaan oma kokonaisuutensa, joka sisältää sekä kotisivutilan, sähköpostin ja kotisivukone-työkalun samassa paketissa. Hostaan.site -paketteja on jatkossa kolme, joista on valittavissa käyttötarkoitukseen ja tarpeisiin parhaiten sopiva kokonaisuus. Paketteihin ja niiden hinnoitteluun voit tutustua suoraan sivuiltamme täältä: https://hostaan.site

Uudistuksessa konvertoimme kunkin kotisivukone-asiakkaan palvelun automaattisesti käytetyistä resursseista riippuen sopivaksi paketiksi. Yleisellä tasolla palvelumuutoksessa useimpien kotisivukoneasiakkaiden käyttöön riittää Site Lite, jolloin palvelun hinta laskee jopa 37% (verrattuna aiempaan Start + kotisivukone -pakettiin).

Uusi edullinen DNS-paketti

Palvellaksemme paremmin asiakkaitamme, jotka rekisteröivät kauttamme verkkotunnuksen ohjatakseen sen kolmannen osapuolen palveluihin (kuten Wix.com, Shopity, Microsoft 365 jne) tarjolla on nyt myös DNS-hallintapalvelu, joka mahdollistaa verkkotunnuksen hallinnan ja DNS-asetukset, silloin kun kauttamme ei tarvita muita palveluita, kuten sähköpostiosoitteita tai kotisivutilaa. Uuteen DNS-palveluun voit tutustua tarkemmin kotisivuiltamme täältä.

Uudet sähköpostipaketit

Usealla asiakkaallamme on ollut tarve pelkälle omaan domainiin perustuvalle sähköpostiosoitteelle. Tähän kysyntään vastataksemme esittelemme uudet kustannustehokkaat sähköpostipakettimme: https://hostaan.email

Myös lisähintaan tilattavat sähköpostilaatikot ja suuremmat sähköpostilaatikoiden kokorajat sisältävät jatkossa vastaavan määrän lisää levytilaa - lisäpalvelun hinnan pysyessä edelleen yhtä edullisena. Tällöin sähköpostipalveluita on järkevää tarpeen mukaan täydentää myös lisälaatikoilla ennen seuraavaan palvelukokoon siirtymistä.

Uudistuneet sähköpostipaketit korvaavat jatkossa vanhentuneet Start 2 GB ja Basic 3 GB -palvelut, ja näitä aiemmin käyttäneet asiakkaat konvertoidaan käyttämiensä palveluiden mukaisesti vastaaviin Email-sähköpostipaketteihin, Site-kotisivukonepaketteihin tai WordPress-paketteihin automaattisesti. Muuttuneet palvelut näkyvät Oma Hostaan -palvelukokonaisuudessa kunkin asiakkaan seuraavan laskutuskauden alussa.

Yhtenäinen nimeämiskäytäntö ja uudistuneet WordPress-palvelupaketit

Uudistusten tavoitteena on pyrkiä palvelemaan eri käyttäjäryhmiä mahdollisimman selkeällä tavalla. Kaikkien tuoteryhmien (sähköpostipalvelut, kotisivukone, WordPress-webhotellit) nimeämiskäytäntöä yhtenäistetään samalla tässä muutoksessa. Jatkossa pienimmät palvelukokonaisuudet, joissa tulee mukana tyypillisesti yksi sähköpostilaatikko, kulkevat nimellä Lite. Seuraavalla Super-tasolla laatikoita on jo viisi, Pro-tasolla kymmenen jne. Tuotteen etuliite viestii jatkossa, mistä palvelusta on kysymys, ja loppuosa palvelun koon (esim. Email Lite, Site Lite, WP Lite jne). Tämä mahdollistaa myös helpon ja joustavan siirtymisen palveluiden välillä; kun esimerkiksi halutaan siirtyä sähköpostipalveluista WordPress-palveluiden käyttäjäksi, nimen perusosa ja samalla sähköpostilaatikoiden määrä säilyy muutoksessa samana.

Uudistusten yhteydessä kunkin palvelun resurssien määrää on kasvatettu niin levytilan, liikennöinnin kuin sähköpostilaatikoiden määränkin osalta. Koska kaikkiin WordPress-palveluihimme kuuluu (useimmista kilpailijoistamme poiketen) samalla myös sähköpostipalvelu ilman eri hintaa, tämä on aiemmin johtanut helposti siihen, etteivät sekä asiakkaan WordPress-kotisivut että käytetyt sähköpostit ole mahtuneet niille varattuun palvelupaketin sisältämään levytilaan. Palvelu-uudistuksen myötä kokonaislevytilaa on lisätty siten, että sen pitäisi riittää sekä WordPress-kotisivuille että sähköpostipalveluille kaikissa tilanteissa.

Muutoksista huolimatta pyrimme pitämään hintamme erittäin kilpailukykyisinä ja pääkilpailijoitamme edullisempana myös jatkossa. Kustannuspaineita aiheuttavan haastavan inflaatioympäristön vuoksi meilläkin on valitettavasti hintapaineita, mutta tästä huolimatta palvelupakettiemme hintamuutokset ovat säilyneet maltillisina. Esimerkiksi WordPress-käyttöön suunnatun edullisimman WP Lite -paketin hinta on 5,98e/kk ja myös valmiilla ylläpidolla olevan WordPressin saa kauttamme SmartWP Lite -pakettina alk. 9,98e/kk.

Uudistuneisiin WordPress-paketteihimme ja niiden hintoihin voi tutustua suoraan kotisivuillamme kunkin tuotekategorian sisältä seuraavasti:

Uudistuneet palvelut ovat päivittyneet olemassa oleville asiakkaille automaattisesti, eikä asiakkaiden tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä palveluihinsa. Vanhoilla asiakkaillamme hinta säilyy vanhan hinnaston mukaisena voimassa olevan ja laskutetun kauden loppuun saakka. Uuden hinnoittelun mukainen lasku saapuu asiakkaalle siis vasta seuraavan kauden alkaessa, jolloin asiakkaamme voivat itse päättää haluavatko jatkaa palvelua sellaisenaan, vai esimerkiksi muuttaa pakettia suppeammaksi ottamalla yhteyttä asiakastukeemme.

Hostaan Oy tarjoaa jatkossakin erittäin korkealaatuisia, luotettavasti ja nopeasti toimivia palvelinratkaisuja kaikkiaan yli 2000 kotimaiselle asiakkaalle kilpailijoitaan edullisempaan hintaan. "Nopeat palvelimet, nopea tuki" on palvelulupauksemme myös jatkossa. Toivotamme kaikki asiakkaamme, jälleenmyyjämme sekä yhteistyökumppanimme menestymään kanssamme ja hyötymään tuottamastamme laadukkaasta lisäarvosta liiketoiminnassaan myös tulevaisuudessa.

26.10.2022