WordPress-kotisivujen latausnopeuden parantaminen

Tässä blogiartikkelissa käymme läpi 8 keinoa, miten voit helposti optimoida WordPress-sivustosi latausnopeutta ja lisätä sitä kautta myyntiäsi.

Kotisivujen latausnopeudella on suuri merkitys sivuston konversioon, eli siihen miten kotisivusi tekevät myyntiä tai aikaansaavat yhteydenottoja. Hitaasti avautuvat sivut karkoittavat potentiaalisen asiakkaan välittömästi, vaikka muut tekijät, kuten sivuston sisältö, ulkoasu tai myyntisuppilo olisivatkin kunnossa. Useiden tutkimusten mukaan esimerkiksi verkkokaupan hitaus on yksi suurimmista syistä ostoskorin hylkäämiseen ja tilauksen kesken jättämiseen. Maailmanlaajuisesti hitaista kotisivuista aiheutuu täten huomattavat tappiot.

Olet varmaan itsekin joskus kääntynyt joltakin sivustolta pois sen hitaan avautumisen vuoksi? Ja mahdollisesti siirtynyt Googlen hakutuloksissa klikkaamaan sitä seuraavaa, nopeammin avautuvaa linkkiä? Ethän halua, että asiakkaasi joutuvat toimimaan samoin?

Kotisivujen käytettävyyttä suunnitellessa niiden nopeuteen kannattaa panostaa. Myös hakukoneet arvottavat nopeasti avautuvat sivut korkeammalle hakutuloksissaan, joten tällä on myös hakukonenäkyvyyttä parantava vaikutus. Lue tästä artikkelista, miten vältät pahimmat sudenkuopat ja saat sivusi avautumaan salamannopeasti.

Sivuston nopeuden mittaaminen

Kotisivujen avautumisnopeutta voidaan arvioida oman subjektiivisen kokemuksen lisäksi myös erilaisilla mittaustyökaluilla. Esimerkiksi Pingdom Website Speed Test -työkalu antaa hyvän kuvan sivustosi nopeudesta ja mahdollisesti korjattavista ongelmakohdista.

Voit tehdä helposti sivustosi nopeustestin syöttämällä oman sivusi URL-osoitteen ja valitsemalla ”Test from” -valikosta ”Europe - Germany - Frankfurt”, jolloin testi suoritetaan lähimmästä sijainnista (suomalaisten käyttäjien näkökulmasta). Karkeana yleissääntönä alle sekunnin latausnopeus on sivuillesi jo hyvä ja yli parin sekunnin latausnopeus alkaa näkyä jo sivuston käytön hitautena.

Toinen vaihtoehtoinen työkalu on esimerkiksi GTmetrix, mutta sen lähin testipalvelin sijaitsee ainoastaan Lontoossa (rekisteröimättömänä käyttäjänä), jolloin nopeustulokset eivät Euroopassa sijaitseville palvelimille ole niin luotettavia. Työkalu tarjoaa kuitenkin Pingdomin vastaavaan verrattuna kenties vielä tarkempaa dataa sivuston optimoinnin tueksi.

Myös Google PageSpeed Insights -työkalua voi käyttää nopeuden mittaamiseen. Tällä työkalulla saat erilliset arviot sivuston mobiilinopeudesta ja työpöytäkoneen nopeudesta. PageSpeedin pisteytystä ei kuitenkaan kannata tuijottaa liian orjallisesti, sillä se ei aivan suoraan korreloi sivuston nopeuden kanssa, vaan pisteytyksessä on mukana myös muita sivuston käyttäjäkokemukseen liittyviä asioita.

Mitä hitaille sivuille voi sitten tehdä?

Sivuston hidasteluun voi olla syynä useitakin eri tekijöitä: käyttämäsi webhotellin kotisivupalvelin voi olla ruuhkainen, ylikuormitettu tai hitaan ulkomaisen yhteyden päässä, sivustolla käytetään tarpeettoman suuria ja raskaita kuvia ja mediatiedostoja tai sivuston muuta teknistä optimointia ei ole tehty.

Palvelimen nopeuteen voit vaikuttaa parhaiten valitsemalla sellaisen luotettavan webhotelllin, jonka palvelinjärjestelmät toimivat nopeasti. Jos olet jo Hostaanin asiakas - onnittelut! Ellet vielä ole, suosittelemme lämpimästi tutustumaan maailman nopeimpaan kotimaiseen UpCloudin pilvipalveluun rakennettuihin webhotellituotteisiimme täältä.

Tässä artikkelissa tarkastellaan kuitenkin erityisesti, miten voit nopeuttaa WordPress-julkaisujärjestelmällä toteutetun kotisivun latausnopeutta WordPressin sisäisin keinoin käyttäen sen ilmaisia lisäosia. Näistä ohjeista on siis hyötyä, vaikka et vielä edes olisi asiakkaamme.

WordPress-sivuston optimointi

Maailman suosituimpana julkaisujärjestelmänä WordPress on eniten käytetty julkaisumoottori kotisivujen toteuttamiseksi. Laajan laajennettavuutensa vuoksi se voi helposti tehdä kotisivuistasi myös raskaat. Asialle on kuitenkin onneksi varsin helposti tehtävissä paljonkin. Artikkelissa käydään vertailun vuoksi läpi myös eroja Hostaanin kotisivukoneeseen, jota tarjoamme vaihtoehtoisena tapana nopeiden kotisivujen toteuttamiseksi helposti.

Ennen optimointityöhön ryhtymistä kotisivuista kannattaa ottaa varmuuskopio ohjeidemme mukaisesti, jotta voit palauttaa entisen tilanteen, mikäli mukautustöissä menee jotain vikaan. (Noudata tarvittaessa oman webhotellisi ohjeistusta varmuuskopioiden toteuttamiseksi.)

Lisäksi toki järkevää on mitata sivuston nopeus edellä mainitulla Pingdom-työkalulla ennen ja jälkeen muutosten, jotta voit todeta missä määrin tehdyt toimet parantavat sivustosi nopeutta. Testillä näet myös kerrallaan yhden sivun (esimerkiksi etusivu) latauskoon, sen aiheuttamien kyselyjen määrän ja saat myös suosituksia tehtävistä nopeutustöistä.

Keino 1: Pienennä turhan suuret kuvat ja mediatiedostot

Mikäli olet ladannut WordPress-sovellukseen kuvatiedostoja käsittelemättä niitä riittävän pieniksi, sivustosi voi joutua lataamaan suuren määrän tarpeettoman korkearesoluutioisia kuvia. Kuvakoon automaattiseen optimointiin on tarjolla useitakin moduleja, joista esimerkiksi ilmainen WP Smush on yksi suositeltava vaihtoehto.

Smush pakkaa ja pienentää kuvat vaikuttamatta merkittävästi niiden laatuun. Lisäosassa on myös niin sanottu Lazy Load -toiminto, jolla kuvat ladataan viivästetysti ruudulle sitä mukaa kun niitä tarvitaan, mikä nopeuttaa erityisesti sellaisten sivujen latausta, jossa on paljon kuvia ja tekstisisältöä yhdellä sivulla.

Keino 2: Ota käyttöön jokin WordPressin välimuistiratkaisu

WordPress-sivujen tekemiä tietokantakyselyitä voidaan vähentää tallentamalla sivu välimuistiin seuraavaa käyttäjää varten. Tällöin PHP-tulkin ei tarvitse luoda sivua joka kerta ohjelmakoodista, vaan se löytyy valmiina välimuistista ja täten latautuu huomattavasti nopeammin käyttäjän nähtäväksi.

Välimuistin käyttöä tulee kuitenkin harkita tarkkaan sivustoilla, joiden sisältö voi muuttua jatkuvasti (esimerkiksi verkkokaupat). Mahdolliset yhteensopivuusongelmat välimuistin kanssa kannattaa testata huolellisesti yllätyksiltä välttyäkseen (esim. ostoskorin tai varastosaldojen päivittyminen).

• Voit ottaa välimuistin käyttöön WordPressissä helpoiten esimerkiksi WP Super Cache -nimisellä lisäosalla.
  • Vaihtoehtoisesti hieman enemmän ominaisuuksia tarjoaa maksullinen WP Rocket

Hostaanin kautta on tarjolla myös palvelintasolle rakennettu NginX:n oma välimuisti, joka toimii ohjelmallisia muisteja nopeammin. Tämän käyttöönotto tapahtuu asiakastuen kautta (paitsi SmartWP- ja SmartWoo -paketeissamme, joissa välimuistitus on jo oletuksena konfiguroitu päälle.) Tosin jo oletuksena päällä oleva Nginx toimii proxynä WWW-palvelimemme edessä käsitellen staattiset pyynnöt erittäin nopeasti. Tällöin myös WordPressin sisäisellä välimuistiratkaisulla saadaan nopeutta merkittävästi parannettua.

Keino 3: Ota käyttöön CDN (Content Delivery Network)

CDN eli hajautettu sisällönjakeluverkko mahdollistaa kotisivujesi sisällön lataamisen usealta, ympäri maailmaa sijaitsevalta, aina käyttäjää lähimmältä palvelimelta. Tämä nopeuttaa sivustoasi hajauttamalla kuormaa usealle palvelimelle ja useaan maantieteelliseen sijaintiin.

CDN-palveluita on useita, mutta yksi helpoimmista tavoista ottaa tämä ominaisuus käyttöön, on asentaa WordPressiin Jetpack Site Accelerator -lisäosa.

Lisäosan avulla WordPressin staattiset tiedostot sekä kuvat jaetaan Jetpackin maailmanlaajuisen CDN:n kautta. Kyseessä on kuitenkin ns. osittainen CDN, jossa merkittävä osa tiedostoista säilyy edelleen alkuperäisellä palvelimella. Ratkaisu ei edellytä kuitenkaan DNS-tason nimipalvelinmuutoksia, jolloin saat helpoimmalla valtaosan CDN:n hyödyistä käyttöösi yhden ainoan moduulin asentamalla.

Keino 4: Käytä sivuillasi Gzip-pakkausta

Mitä vähemmän selaimella on ladattavaa, sitä nopeammin sivusto avautuu. Sivuston latauskokoa voi pienentää myös käyttämällä Gzip-pakkausta, jolloin sivusisältö, CSS-muotoilut sekä Javascript-tiedostot pakataan pienempään tiedostokokoon ennen lähettämistä selaimelle.

Voit tarkistaa esimerkiksi tämän sivuston kautta, tukeeko käyttämäsi kotisivupalvelin Gzip-pakkausta.

Syötä hakuun kotisivujesi URL-osoite. Jos saat vastauksena ”Gzip is enabled…” tuki löytyy. Kaikki Hostaanin webhotellit tukevat oletuksena Gzip-pakkausta.

Keino 5: Poista vanhat julkaisuversiot ja optimoi tietokanta

WordPressillä on tapana hidastua ajan kanssa, sillä se tallentaa jatkuvasti vanhoja julkaisuversioita eli revisioneita. Lisäksi WordPressin tietokantaan kertyy vähitellen myös tarpeetonta, sivuston toimintaa hidastavaa dataa.

Voit poistaa vanhat revisionit sekä siistiä ja optimoida WordPressin tietokannan esimerkiksi WP Optimize -lisäosalla. Voit lisäksi halutessasi vähentää revisioneiden syntymistä harventamalla niiden automaattista luomista minuutista viiteen minuuttiin ja rajoittamalla otettavien revisioiden määrän viiteen kappaleeseen. Tämä tapahtuu lisäämällä manuaalisesti WordPressin wp-config.php -tiedostoon seuraavat rivit:

define(’AUTOSAVE_INTERVAL’, 300); // seconds

define(‘WP_POST_REVISIONS’, 5);

HUOM! WP Optimize lisäosa sisältää myös välimuistin käyttöön ja kuvien pakkaukseen liittyviä toimintoja, mutta niiden käyttöä kannattaa yhteensopivuussyistä välttää, mikäli käytät jo esimerkiksi edellä mainittuja Smush ja WP Super Cache / W3 Total Cache / WP Fastest Cache -lisäosia. Vaihtoehtoisesti voit vähentää lisäosien määrää keskittämällä myös nämä toiminnot toteutettavaksi WP Optimize -lisäosalla, mikäli koet sen toimivaksi ratkaisuksi.

Keino 6: Poista turhat lisäosat

WordPressiin on helppo toteuttaa erilaisia toimintoja lisäosien (pluginit) avulla ja näitä on erittäin helppo asentaa parilla klikkauksella. Suuri lisäosien määrä johtaa samalla kuitenkin sivuston hidastumiseen, joten selvitä mitä lisäosia oikeasti tarvitset.

Poista WordPressin turhat lisäosat (ja myös teemat), joita et käytä. Tämä lisää samalla sivuston latausnopeutta, tietoturvaa sekä helpottaa ylläpitoa ja vähentää erilaisia yhteensopivuusongelmia. Sosiaalisen median lisäosat on suositeltavaa korvata kunkin some-alustan vimpaimella tai pelkällä sivulle toteutetulla linkillä sosiaalisen median profiiliin.

Voit käyttää esimerkiksi Code Profiler -lisäosaa sen analysointiin, mitkä WordPressin lisäosat hidastavat sivustoasi eniten.

Keino 7: Käytä kevyttä teemaa ja vältä turhia tehosteita

Tämä vinkki on hyödyllinen lähinnä uuden sivuston suunnittelun yhteydessä, mutta toki joitakin toimia tämän osalta on tehtävissä myös olemassa oleville sivuille. Kevyen teeman valintaan kannattaa panosta, sillä iso osa valmisteemoista on todella raskaita ja hidastavat sivustoa merkittävästi.

Myös monien teemojen paikoin raskaat Javascript-tehosteet hidastavat sivuja merkittävästi, joten kannattaa harkita tarkkaan, onko tehosteen käyttäminen välttämätön sivuston sisällön kannalta vai olisiko nopeampi käyttäjäkokemus parempi kytkemällä tehoste pois päältä. Ylipäänsä kevyemmän ja yksinkertaisemman teeman avulla on helpompaa rakentaa nopeasti toimiva ja hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoava sivusto.

Keino 8: Siirrä kotisivusi nopeammalle palvelimelle

Ellei mikään edellisistä WordPressin optimointitoimista tuottanut edelleenkään riittävää nopeusparannusta, viimeisenä keinona on suositeltavaa harkita myös palveluntarjoajan vaihtamista nopeampaan.

Hostaan Oy tarjoaa erittäin nopeasti toimivaa kotimaista kotisivutilaa. Palvelimemme on toteutettu maailman nopeinta UpCloudin pilvipalvelua käyttäen, joten sivut avautuvat todella rivakasti. Käyttämämme ohjelmalliset palvelinratkaisut (mm. NginX, HTTP/2, Uusin PHP-versio, Plesk, Let’s Encrypt SSL, palvelinjärjestelmien 24/7 valvonta) nopeuttavat ja lisäävät sivustosi turvallisuutta,  luotettavuutta ja toimintavarmuutta. Katso tästä vertailu, jossa WordPress-sivuston latautuminen nopeutui 8-kertaiseksi siirtymällä Hostaanin asiakkaaksi.

Lisäksi sekä puhelimitse, chatissa ja sähköpostitse palveleleva asiakastukemme on kerännyt erityisesti kehuja ripeydestään ja asiantuntevuudestaan. Tutustu halutessasi tarjoamiimme palveluihin kotisivuiltamme.

Blogiartikkelin kirjoittaja Juha Kouvalainen vastaa Hostaan Oy:n teknologia-alustan kehittämisestä.