Palvelunestohyökkäyksestä johtuvia häiriöitä Hostaanin palveluissa

Päivitys: Tilanne normalisoitui maanantaina 15.1.2024 kello 17:00 mennessä, ja kaikki palvelut on jälleen normaalisti toiminnassa.

Hostaanin palvelimiin kohdistuneet palvelunestohyökkäykset ovat haitanneet yksittäisten webhotellipalvelintemme toimintaa maanantaina 15.1.2024. Hyökkäyksen torjunta on käynnissä ja pyrimme saamaan palvelut normalisoitua mahdollisimman pian.

Palvelunestohyökkäys on kohdistunut päivän kuluessa erityisesti fi4 ja fi24 -palvelimillimme, ja tästä johtuen kyseisillä palvelimilla on voinut esiintyä hitautta verkkosivuissa tai pääsy on sivuille, palvelimen hallintapaneeliin tai webmailiin jopa estynyt. Sähköpostihäviöitä ei ole kuitenkaan päässyt syntymään, mutta osa viesteistä voi tulla perille viiveellä.

Palvelunestohyökkäyksessä ulkopuolinen taho ruuhkauttaa palvelimen verkkoyhteydet ulkopuolisella haittaliikenteellä, josta johtuen palveluun aiheutuu hidastelua ja katkoksia. Asiakkaidemme tietoturva ei kuitenkaan ole missään vaiheessa vaarantunut, eikä hyökkääjällä ole pääsyä palvelimille.

Pahoittelemme hyökkäyksestä aiheutunutta haittaa asiakkaillemme ja työskentelemme kokoaikaisesti palveluiden normaalin toiminnan varmistamiseksi myös jatkossa. Myös tätä tilannetiedotetta päivitetään sitä mukaa, mikäli asia edellyttää uusia toimia puoleltamme.

15.1.2024